LAPORAN PROGRAM
‘MASTERING ALPHABETS AND PHONICS for LINUS
STUDENTS’ (MAPS)
PPD KOTA TINGGI 2015
1. Nama Aktiviti : Program ‘Mastering Alphabets and Phonics
for LINUS students
(MAPS)
2.Tarikh Pelaksanaan : 24 Mac 2015 hingga 6 April 2015 (10
hari )
3.
Masa :
7.30 pagi hingga 1.00 petang
4.
Tempat : Bilik khas yang
bersesuaian di sekolah- sekolah yang terlibat;
-
SK Bandar
-
SK Mawai
-
SK Seri Perani
-
SJK(C)Pei Hwa
- SK
LKTP Sungai Mas
-
SK Taman Kota Jaya
5.
Sasaran
5.1 75 orang murid Tahun 3 kategori Tidak Menguasai K1-K4 Literasi
Bahasa Inggeris
berdasarkankeputusanSaringan 2 2014.
5.2 Guru Bahasa Inggeris Tahun 3
5.3 FasiLINUS Bahasa Inggeris
6.
Objektif Program
6.1 Mengenalpasti kelemahan murid-murid
dalam menguasai konstruk 1,2,3 dan konstruk 4
6.2 Penghasilan instrument serta modul yang
bersesuaian bagi membantu murid dalam
penguasaan konstruk 1,2,3 dan
konstruk 4.
6.3
Membantu guru dalam penyediaan instrumen serta modul yang bersesuaian
untuk
digunakan dalam membantu murid
menguasai konstruk 1,2,3 dan konstruk 4.
6.4 Mensasarkan pencapaian yang lebih baik
dalam ujian sarangan 1/2015 untuk Tahun
3.
6.5 Memastikan setiap murid yang telah
mengikut program ini dpat mennjukkan peningkatan penguasaan kemahiran konstruk 1,2,3
dan konstruk 4.
7.
Pengisian Program
7.1 Murid-murid menjalani diagnosis konstruk
(pra-aktiviti) untuk mengesan status
penguasaan phonics berdasarkan
modul Literasi Bahasa Inggeris oleh KPM
7.2 Maklumat daripada diagnosis phonics
digunakan untukmelaksanakan aktiviti
Pembelajaran dan pemudahcaraan.
7.3 Pengajaran oleh Pegawai FasiLINUS
Bahasa Inggeris terhadap murid-murid
yang terlibat
7.4 Murid-murid menjalani aktiviti pembelajaran
dan pemudahcaraan yang dikendalikan
Oleh Pegawai-pegawai FasiLINUS Bahasa
Inggeris
7.5 Proses PdP menekankan aktiviti pengulangan
dan latihtubi bacaan berdasarkan kaedah onset- rime.
8.
Bahan Pembelajaran
8.1 Semua Pegawai FasiLINUS dikehendaki menyediakan
bahan bantu pembelajaran dan alatan yang bersesuaian dengan setiap konstruk
untuk digunakan semasa menjalankan
program tersebut.
9.
Pemudahcara
FASILINUS
BAHASA INGGERIS
|
|
|
1.
|
Pn.
Rashidah binti Abu
|
|
2.
|
Cik
Marina binti Moslim
|
|
3.
|
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
10.
Jadual Pelaksanaan Program
Tarikh
|
Nama
Sekolah
|
Pegawai
FasiLINUS Bahasa Inggeris
|
24 Mac 2015
Selasa
|
SK Bandar
|
Pn.
Rashidah binti Abu
Cik
Marina binti Moslim
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
25.Mac 2015
Rabu
|
SK Perani
|
Pn.
Rashidah binti Abu
Cik
Marina binti Moslim
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
26.Mac 2015
Khamis
|
SK Mawai
|
Pn.
Rashidah binti Abu
Cik
Marina binti Moslim
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
1 April 2015
Rabu
|
SJKC Pei Hwa
|
Pn. Rashidah
binti Abu
Cik
Marina binti Moslim
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
2 April 2015
Khamis
|
SK Sg Mas
|
Pn.
Rashidah binti Abu
Cik
Marina binti Moslim
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
5 April 2015
Ahad
|
SK Taman Kota Jaya
|
Pn.
Rashidah binti Abu
Cik
Marina binti Moslim
Encik
Mohd Edzlam bin Edros
|
10.Dapatan
BIL
|
NAMA
SEKOLAH
TERLIBAT
DENGAN PROGRAM MAPS
|
BILANGAN MURID TH 2 TIDAK KUASAI
K1-K4 S2/2014
|
BILANGAN MURID TH 3 TIDAK KUASAI
K1-K2 S1/2015
|
1.
|
SK BANDAR
|
10
|
5
|
2.
|
SK MAWAI
|
10
|
8
|
3.
|
SK SRI PERANI
|
7
|
1
|
4.
|
SK TAMAN KOTA JAYA
|
7
|
4
|
5.
|
SJKC PEI HWA
|
18
|
7
|
6.
|
SKLKTP SG. MAS
|
13
|
0
|
11.
Kesimpulan/Rumusan
Program ini memberi impak kepada
penguasaan K1-K2 murid yang telah mengikutinya. Program ini perlu diteruskan dengan
lebih berfokus kepada murid Tidak Menguasai K1-K2 ke arah sifar K1-K2.